Bij activiteiten voor jongeren kunt u denken aan lezingen en cursussen op de volgende gebieden: islamitische leer
(bevordering kennisniveau van de Islam o.b.v. actualiteit, burgerschapsvorming en -verantwoordelijkheid), Arabische taal (bevordering van het technisch en begrijpend lezen van de Koran), voorlichtingsbijeenkomsten, sportevenementen, huiswerkbegeleiding, stimuleren/organiseren vrijwilligerswerk en vrijetijdsbesteding, sollicitatietrainingen.
Bij activiteiten voor ouderen gaat eveneens om lezingen, maar ook om activiteiten om het isolement van ouderen te doorbreken. Denk daarbij aan de volgende extra en speciaal op hen gerichte activiteiten: formulierenbrigade (hulp bij het invullen van papieren, maar de laatste tijd vooral digitale formulieren), administratie en financiële begeleiding (o.b.v. hulpvraag), begeleiden naar de juiste hulploketten (o.b.v. hulpvraag), praatgroepen (o.b.v. hulpvraag), thema- en voorlichtingsbijeenkomsten (o.b.v. hulpvraag).
Het memoriseren van de Kor’an is hierin prioriteit!
Onze vereniging is een stevige pilaar in de gemeenschap. En het allerbelangrijkste wapen is EDUCATIE. Naast het reguliere onderwijs pakt en faciliteert een ieder zijn/haar gered zo goed en zo vaak mogelijk te praktiseren.
De jongste en snelst groeiende godsdienst met een theologisch (neergezonken) geschrift en profeet. Met veel respect voor het Jodendom en het Christendom inclusief de torah en de bijbel en de profeten heeft de Islam ook zijn opmars in Nederland. Vanuit Taqwa dragen wij graag onze steentje bij voor de verankering en begrip van de Islam en moslims in de gemeenschap
Binnen de vereniging hebben wij diverse commissies zoals vastgelegd in artikel 20 van onze statuten.
De commissies hebben primair als doel het gevraagd en ongevraagd adviseren van het bestuur aangaande diverse onderwerpen die aan de commissie toegerekend worden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een commissie van permanente aard en een commissie van tijdelijke aard. Alle commissies vallen onder de verantwoordelijkheid van het bestuur.
Tevens streeft het bestuur met het installeren van de verschillende commissies een zo groot mogelijk draagkracht te realiseren om zowel de directe commissieleden als alle andere leden en vrijwilligers een directe stem en bijdrage te geven in het onderhouden en uitbreiden van de vereniging TAQWA!
Momenteel hebben we de volgende commissies ingesteld:
1. Educatie
2. Religie
3. Techniek & ICT
4. Facilitair
5. PR & Communicatie
6. Vrouwen
7. Jongeren
8. Activiteiten
Wil jij ook je steentje bijdragen in een van de commissie of heb je vernieuwende ideeën, laat het ons weten.
De imam binnen de vereniging is enkel verantwoordelijk voor het religieuze gedeelte van de vereniging namelijk de moskee.
Hij is de voorganger in het gebed en de religieuze koers binnen onze vereniging. Deze is ten alle tijden gebeerd op de soenitische beginselen en specifiek de imam Malik school.
De imam heeft immers veel kennis van de islamitisch theologie. Hieronder valt onder andere kennis van de Koran, van de Arabische taal, van de verschillende stromingen binnen de islam en van de islamitische regelgeving.
De taken van de imam bestaan o.a. uit:
1. Voorganger in het gebed.
2. De imam is een geestelijk verzorger.
Hij begeleidt en helpt mensen met vragen over de islam en met vraagstukken en uitdagingen in het leven, zoals ziekte of sterfgevallen.
3. Hij kan eventueel een belangrijke rol spelen in de moskee als gastheer onder leiding van het bestuur voor overheidsinstellingen en andere maatschappelijke en levensbeschouwelijke organisaties.
4. De imam is zowel een leraar, raadsman als organisator binnen de moskee en eventueel andere afdelingen van de vereniging.
5. Buiten de moskee kan de imam onder leiding van het bestuur de maatschappelijke rol van islamitisch geestelijk werker vervullen.
Voorbeelden van werkzaamheden van de imam zijn het verzorgen van (gebeds)bijeenkomsten, het organiseren van themadagen of gespreksavonden.
6. Voor de gemeenschap verzorgt de imam ook de gewenste rituelen bij ziekte of overlijden en bezoekt hij de hulpbehoevenden leden tevens ook thuis.
7. Het verrichten van rituele handelingen bij overleiden en begeleiden van de familie van de overledene
8. Als islamitisch pedagogisch werker kan hij jongeren met een moslimachtergrond helpen bij jongeren specifieke vraagstukken en uitdagingen en ook adviseren bij culturele vraagstukken
9. De imam is ook verantwoordelijk voor het voorbereiden, houden en evalueren van een vrijdagpreek. Dit houdt in dat de imam zich direct na het gebed beschikbaar stelt voor de leden voor het beantwoorden van vragen.
1. Ruimte voor rituele wassing (wudu) en gebed (salat).
De belangrijkste functie in een moskeegebouw is en blijft het vijf maal daags gezamenlijk verrichten van het gebed. Om deze gebeden te kunnen uitvoeren, moet de moskeeganger rein zijn. Hiervoor zijn er sanitaire ruimtes nodig waar, voorafgaande het gebed, mensen zich kunnen reinigen middels het verrichten van de rituele wassing (wudu).
2. Van buiten leren (hifd) en reciteren (qira’at) van de Koran
Naast het verrichten van het gebed, wordt er in het moskeegebouw gezamenlijk de Koran gereciteerd en Koranpasssages van buiten geleerd om in gebed te gebruiken. Deze activiteiten zijn voor zowel mannen als vrouwen, jong of oud.
Wekelijks is het vrijdagmiddaggebed een belangrijk moment waarop de moskee volledig wordt gebruikt. Op vrijdagmiddag komen veel moslims naar de moskee. Het vrijdagmiddaggebed in de Islam is vergelijkbaar met de zondagsmis in het christendom of de sabbat in het jodendom. Ook worden wekelijks lezingen of doorlopende cursussen verzorgd. De leden leren meer over de Islam en de Arabische taal. Verder zijn er trainingen voor het reciteren en memoriseren van de Koran.
Ook verzorgt Taqwa onderwijsactiviteiten, waaronder lessen aan kinderen van 6 tot 18 jaar in het weekend (vooral op zondagochtend) en jongeren. Kinderen/jongeren krijgen onderwijs op het gebied van de Islamitische godsdienstbeleving, Arabische taalverwerving en waardenkennis, -beleving en -verankering. Hierbij gaat het zowel om kennis over de islam als om kennis over het moslim zijn. Taqwa wil middels moskee-onderwijs een bijdrage leveren aan het vormen van leerlingen tot zelfverantwoordelijke en zelfbewuste burgers. Wij streven ernaar om onze leerlingen bewust te maken van hun eigen taal, godsdienst en cultuur, en tegelijkertijd ook bewust te maken van het bestaan van andere religies, culturen en tradities. Het uitgangspunt van het onderwijs binnen moskee Taqwa is het helpen opvoeden van leerlingen die met beide benen in de samenleving staan, daarbij enerzijds trots zijn op hun islamitische identiteit en anderzijds de Nederlandse burgerschap hartelijk omarmen. Wij streven ernaar om onze leerlingen gedurende het leertraject kennis, vaardigheden en houding mee te geven op diverse gebieden van het leveren en daarmee hun leven en welzijn verbeteren via de weg van de islam.
Het moskeebestuur faciliteert twee commissies (voor mannen en vrouwen). Deze commissies bestaan uit gedreven en enthousiaste jongeren, die de afgelopen jaren verschillende soorten activiteiten hebben georganiseerd, van excursie voor kinderen tot sport/iftar-bijeenkomsten en open moskeedagen voor de hele stad tot de Taqwa-voetbalcup. De vrouwencommissie organiseert activiteiten met specifieke vrouwenthema’s. Ook deze commissie heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten. De uitgevoerde activiteiten zijn zeer divers en bestaan uit lezingen, trainingen, opvoedingsondersteuning en voorlichtingsbijeenkomsten over bijv. onderwijs en (mantel)zorg. Een typisch vrouwenactiviteit, waar wij als moskeebestuur trots op zijn, is bijvoorbeeld de geld- en kledinginzameling voor kansarme kinderen en gezinnen. De informatiebijeenkomsten zijn een succes en worden druk bezocht.
De vereniging is een non-profit organisatie en accepteert geen enkel voorwaardelijkgift donatie en of financiële ondersteuning. Het bestuur en de leden zijn vrij en vrijwillig in dienst van de vereniging en Allah. De pool vrijwilligers is van essentieel belang en nooit groot genoeg.
Taqwa doet als vereniging meer en besteedt ook aandacht en tijd aan maatschappelijke activiteiten, gebaseerd op sociale cohesie en participatie. Naast contact met andere moskeeën, onderhouden wij ook contacten met de gemeente, politie, scholen en kerken. Minstens één keer per jaar, komen wij samen om overeenstemming te bereiken over bijvoorbeeld bestrijding van overlast tijdens oud en nieuw of Ramadan. Deze samenwerking zullen wij verder intensiveren en daarbij het nieuwe verengingsgebouw als trefpunt en ontmoetingsplaats inzetten. Niet te vergeten zijn de basisschoolbezoeken en middelbare scholen aan de moskee. Leerlingen van de verschillende basisscholen, maar ook het KWC en de Lek & Linge krijgen een rondleiding in de moskee en antwoorden op hun vragen en casussen, die zij vooral bij de lessen levensbeschouwing of maatschappijleer, maar ook via de (sociale) media, hebben gekregen of opgevangen.
Verder doen wij aan bemiddeling bij geschillen in familiaire sfeer, begeleiden bij bruiloften, bij geboortefeesten en begeleiden van nabestaanden bij overlijden van hun dierbare. Natuurlijk bent u van harte welkom als u vragen heeft over of geïnteresseerd bent in de islam. Wij doen ook aan begeleiding van nieuwe moslims.
Om de omgeving bij de moskee te betrekken, zoeken we meer toenadering tot de buurt door de volgende activiteiten te organiseren: schoonmaakdagen, buurtbijeenkomsten (o.b.v. actualiteit), Iftar-bijeenkomsten tijdens de ramadan.
Mist u een activiteit in dit beknopte overzicht, aarzel niet om met ons via e-mail of via het contactformulier op de website contact op te nemen.
Wij zijn een vereniging met vele kwaliteiten. Als moskeebestuur, bestaande uit kundige vrijwilligers, zijn wij al jaren stabiel in onze besluitvorming met een heldere visie. Onze strategie is om in Culemborg en omgeving, te groeien naar een gesprekspartner voor instanties die meer willen weten over onze gemeenschap. Wij gaan fungeren als intermediair voor partijen die onze gemeenschap of leden daarvan niet weten te doordringen. Met ons draagvlak en netwerk kunnen wij meer bereiken, waardoor wij bruggen kunnen slaan en betrokkenheid creëren. Door centraal te staan met een herkenbaar gebouw en toegankelijkheid, kunnen wij verbondenheid en bekendheid creëren. Dit is ons oogmerk. Met het organiseren van activiteiten realiseren wij onze doelstelling. Echter, de huidige activiteiten dragen daar onvoldoende aan bij. Daardoor hebben wij de volgende thema’s ontwikkeld: De leden van de gemeenschap en de bestuursleden zijn van mening, dat het bestaande bestuur voldoende kwaliteiten heeft voor de nieuwe organisatie. Waar nodig zal het aantal commissies uitgebreid worden, om de leerzame activiteiten voor jong en oud, man en vrouw, te organiseren en de jongeren te binden aan hun lokale gemeenschap.
Vereniging Taqwa Culemborg
Ridderstraat 19
4101 BJ Culemborg
Tel: +31(0)6 20811963
Email: info@taqwa.nl
IBAN: NL 91 RABO 0145 230600
KvK: 40156821
Vereniging Taqwa Culemborg
Ridderstraat 19
4101 BJ Culemborg
Tel: +31(0)6 20811963
Email: info@taqwa.nl
IBAN: NL 91 RABO 0145 230600
KvK: 40156821